Cultureel onderwijs

Sinds de start van schooljaar 2017/2018 hebben wij een Interne Cultuur Coördinator (ICC) binnen onze school. Deze coördinator heeft als taak de activiteiten ronden cultuur en muziek binnen onze school te stimuleren en te coördineren.

C.N.S. d’Uylenborch hecht veel waarde aan haar cultuurbeleid. Dit houdt in dat wij cultuur- en muziekeducatie een vaste plek in ons onderwijs aan kinderen willen geven. Wij volgen sinds dit schooljaar een programma van Muziekwijzer Altena. Het doel is zoveel mogelijk kinderen muziek te laten maken. Naast de bekende blazersklassen op onze school is dit programma een welkome aanvulling op ons muziekonderwijs. Kinderen maken kennis met diverse facetten van zelf muziek maken. De leerlingen ontdekken muziekstijlen, koper en houten blaasinstrumenten, snaarinstrumenten, slagwerk, zang en samenspel. Verder volgen wij een jaarlijks cultuurprogramma van Cultuurmenu Altena. Cultuurmenu Altena bestaat jaarlijks uit diverse projecten, voor iedere klas één. De projecten zijn afwisselend en in samenwerking met zowel lokale als landelijke kunstprofessionals. Ieder jaar staat een andere kunst-/cultuurdiscipline centraal.

Het programma van het schooljaar 2018-2019 is een combinatie van theater en erfgoed.

Huis van Hielke – Theater ZieZo – Groep 1/2

Vind je altijd wat je zoekt? Kom je waar je heen wilt? Krijg je terug wat je verloren hebt? Als je weggaat, kom je dan ooit nog thuis? Tijdens de verhuizing is Hielke haar lievelingspop, haar knuffel, kwijtgeraakt. Ze wil haar pop terug. Ze wil de geur van haar oude huis terug. Alles wat vertrouwd was. Door haar zoektocht ontdekt ze dat ze meer terug vindt dan ze zocht. Hielke ontdekt dat ‘thuis’ is waar je gelukkig bent, onafhankelijk van de plek waar je je bevindt. Theater ZieZo betovert het publiek met meeslepende en multidisciplinaire voorstellingen. De speciaal voor deze voorstelling geschreven bewegingschoreografie en de levendige muziek nodigen uit mee te doen. Bij de voorstelling is aanvullend lesmateriaal ontwikkeld waarin de leerlingen kennismaken met de voorstelling en erfgoed uit hun direct omgeving.

Op reis door Altena – Buro Alsof – Groep 3/4/5

Wat is er allemaal te zien? Waar woon ik? Wat was hier vroeger? Waarom heet mijn straat zo? Welke verhalen hebben zicht hier afgespeeld? Waarom bewaren we dingen? Wat zou ik willen bewaren voor later en waarom?

In dit project komen historische figuren en locaties uit de regio Altena tot leven. Het is een ontdekkingsreis door de eigen omgeving van de leerling. Waarbij de leerling op speelse wijze de waarde van het bewaren van erfgoed leert kennen. Een lespakket waarbij de leerling het lokale erfgoed middels theater tot leven laat komen. Het lespakket bestaat uit voorbereidende lessen, een theaterworkshop en een theater-toolkit om ook na het bezoek van de theaterdocent met de klas aan de slag te kunnen.

Esther was Joods – Stichting Theaterproducties Gorcum – Groep 6/7/8

Jodenvervolging, verzetshelden, landverraders, 4 en 5 mei… de leerlingen horen en lezen erover in de les. Hoe boeiend verteld ook, de Tweede Wereldoorlog blijft meestal net zo vaag en ver weg als Karel de Grote en Napoleon.

Met het spannende lespakket Esther was Joods wordt de oorlog dichterbij gebracht. Leerlingen beseffen vaak niet dat de oorlog ook in onze regio plaatsvond. Met dit pakket beleven ze de oorlogsverhalen uit hun regio, duiken in de muziek, speuren naar lokale mensen uit die tijd. Onderdeel van het project is een bezoek aan de succesvolle muziektheatervoorstelling over Esther van Vriesland, de ‘Gorcumse Anne Frank’. Een puber zoals alle anderen, helaas met ook zo’n schrijnend verhaal in haar dagboek.